Slim textiel - Kizzmo

In winkelwagen
Ga naar de inhoud
Slim textiel
26-09-2016
Slimme kledingmaterialen is de toekomst. De ontwikkelingen hierin zijn dichtbij. Binnen afzienbare tijd kunnen sensoren aan kleding gekoppeld worden die allerlei signalen kunnen afgeven; kou, hartslag, ademhaling etc. In dit artikel staan een aantal voorbeelden van innovatief textiel.

Slim textiel zal weer een industriële revolutie vormen voor de textiel- en mode-industrie geschat op een waarde van meer dan US $ 130.000.000.000 in 2025 volgens een recent rapport van technologie consultancy Cientifica.
Volgens Cientifica geeft de snelle goedkeuring van slimme textiel technologie de mogelijkheid om de huidige generatie van wearables van Apple en Samsung snel achterhaald te maken. Het verstrekt belangrijke kansen in de sportkleding markt. Van wearables tot disappearables. In plaats van het bevestigen van een sensor om een kledingstuk zal de sensor in toenemende mate in het kledingstuk zelf geplaatst worden wat grote kansen geeft op het gebied van gezondheid, welzijn, sport, medische controle, mode en entertainment.

Inmiddels zijn vele toonaangevende bedrijven in deze sector actief en zullen naar verwachting een enorme groei laten zien. Veel  mensen raken zelden uit het Bluetooth-bereik van hun smartphones. Het gebruik van smart textiles maakt het idee van het altijd bij zich moeten houden van de smartphone en het dragen van een smartwatch overbodig. Technisch textiel als basistechnologie op gebieden als nanotechnologie, organische elektronica en geleidende polymeren creëren een reeks mogelijkheden om te voelen en te reageren op de wereld om ons heen. Dit geldt ook voor het toezicht op biometrische gegevens zoals hartslag en ademhaling, of omgevingsfactoren zoals temperatuur en de aanwezigheid van giftige gassen. De smart textiles hebben de mogelijkheid om real-time feedback te geven in de vorm van veranderingen in kleur, temperatuur of elektrische prikkels. In het verslag worden drie verschillende generaties van draagbare textiel technologieën genoemd. Eerste generatie is kleding waar een sensor aan is bevestigd momenteel toegepast door de grote sportmerken zoals Adidas, Nike en Under Armour. Tweede generatie producten sluiten de sensor in het kledingstuk, zoals blijkt uit producten van Samsung, Alfabet, Ralph Lauren en Flex. Bij de derde generatie wearables is het kledingstuk zelf de sensor. Een groeiend aantal bedrijven, waaronder AdvanPro, Tamicare en BeBop maken van snelle vooruitgang bij het creëren druk- en temperatuursensoren. Het rapport identificeert deze derde generatie wearables als een belangrijke kans voor nieuwe en gevestigde textielbedrijven om significante waarde toe te voegen aan kleding. De opkomst van textiel wearables betekent ook een belangrijke kans voor de fabrikanten van de geavanceerde materialen die worden gebruikt bij de vervaardiging van slim textiel.
Bron: www.innovationintextiles.com

Ons commentaar;
Hoe belangrijk gebleken is bijvoorbeeld vuurbestendig textiel. Maar wat te denken van een jogger die door de technologie in zijn shirt kan worden gewaarschuwd dat zijn hart te snel klopt. Of babykleding dat een waarschuwingssignaal kan geven wanneer de ademhaling van een slapende baby hapert.  Deze ontwikkeling is prachtig!

U bent meer dan welkom om te reageren!

Geen commentaren
Kizzmo Designs | Buterheideveld 10 NL-8423TA Makkinga Netherlands | Tel. + 31 6 2222 5757 | info@kizzmo.nl | www.kizzmo.nl | © 2016
Terug naar de inhoud